Motociklų plento žiedo sportas pradedantiesiems

Klausimai ir atsakymai pradedantiesiems. A, A2 kategorijų klausimai, egzamino klausimai ir t.t.
Vartotojo avataras
Tinkladraskis
Site Admin
Pranešimai: 2613
Užsiregistravo: 2015-10-21 20:21
Karma: 1155

Motociklų plento žiedo sportas pradedantiesiems

Standartinė Tinkladraskis » 2017-11-10 13:30

Ačiū Justinui Kontrauskui, kad leido jo tekstu pasidalinti mūsų forume.
Justino Facebook puslapis yra čia.

Kontrauskas #32.jpg


Norintiems, bet nedrįstantiems.

Lietuvoje populiarėjant plento žiedo sportui vis daugiau motociklininkų pamiršta pavojingą lakstymą gatvėmis ir suka į Lietuvos bei užsienio žiedines trasas. Kai turėjau pirmuosius sportinius motociklus, apie galimybę važiuoti žiede nebuvo jokios informacijos, visi galvojom, kad trasose važiuoja tik lenktynininkai-profesionalai. Šiuo metu sparčiai populiarėjant “trackday” formato treniruotėms bei varžyboms, atsirado galimybė trasos malonomais mėgautis ir visiškai žaliems motociklų vairuotojams.

Jeigu norite atsukti rankeną negalvodami apie vairuotojo pažymėjimo praradimą, tai daryti maksimaliai saugioje vietoje, galimybė tam tikrai yra.

Mūsų mažoj šaly turime vieną žiedinę trasą ir kelis kartodromus/autodromus. Apie Kačerginės Nemuno žiedą sklinda nemažai istorijų ir gandų, nemažai motociklų mėgėjų nėra patenkinti nei trasos saugumu, nei dangos kokybe, bet tai vis tiek šimtą kartų saugiau nei lakstyti gatvėse. Lietuvoje turime du motociklų klubus, kurie organizuoja “trackday” motociklų mėgėjų renginius, jų metu galima prasukti kelis ratus uždaroje trasoje, kurioje negalioja jokie greičio apribojimai. Trasoje suprasite, kad ir kiek ilgai važinėjate motociklu, kad ir kaip greit lekiate greitkeliu, kad ir kaip greitai “skraidote” moto-ratukų metu, toli gražu nesate pats greičiausias motociklistas ir turite ko išmokti. Pramoksite važiuoti ne tik tiesiai, bet ir posūkiuose, staigiai ir stipriai stabdyti, teisingai akseleruoti. Visa tai reikalinga norint saugiai važinėti motociklu, nepasimesti stresinių situacijų metu, nepanikuoti pradėjus motociklui slysti ir t.t.

Nuo ko pradėti? Ką reikia žinoti ir turėti?
Kaip užsiregistruoti, kaip paruošti motociklą bei save patį, rasite organizatoriaus renginių informacijos skyriuje (trumpai: motociklas pilnai techniškai tvarkingas ir paruoštas važinėti tiesiog gatvėje, motociklininkas su pilna motocikline apranga). O ką daryti atvažiavus į “trackday” pirmą kartą? Visais atvejais paprašykit instruktoriaus pagalbos susipažinti su nauja trasa, nevaidinkit baisiai kietų motociklistų ir nelėkit pirmą kartą kaip akis išdegę, 9 iš 10 tokių lakstūnų ankščiau ar vėliau motociklus parsiveža priekaboje ant šono, o likęs vienas - fuksas.

Tobulėk lėtai. Pirmą kartą atvažiavęs į trasą buvau kogero pats lėčiausias. Važiavau atsargiai, visi skraidė pro šonus, nors motociklu buvau jau pravažiavęs daugybę kilometrų, turėjau tikrai nemažą patirtį. Mano susipažinimas su trasa truko apie 5-7 trackday, po tiek dienų trasoje pagaliau drįsau užsiregistruoti į mėgėjų varžybas. Atvažiavau ne paskutinis, bet tikrai kažkur gale, buvo smagu, ne tas žodis..

Jeigu nepatinka Nemuno žiedas? Važiuokite į užsienį! Yra begalė organizatorių organizuojančių trackday užsienyje, turime puikių trasų aplink Lietuvą. Į trasas už Lietuvos ribų važiuoja ne tik ilgiau važinėjantys motociklininkai. Pirmam kartui galite drąsiai pasirinkti Estijoje esančią Auto24ring trasą ar lenkų Poznan, Silesia trasas. Kuo toliau į pietus, tuo kokybė auga, Slovakija, Brno ir t.t. Lietuviai taip pat organizuoja trackday užsienyje.

Atvažiavau į trasą, kas dabar bus?
Užsiregistruojate ir su virpančiom kojom laukiat savo pirmo išvažiavimo į trasą :D
Pagrindiniai punktai kurių reiktų laikytis norint pirmus kartus “nedėti blyno”.

1. Visiskai nekreipkit dėmesio į greitesnius už jus ir nebandykit jų vytis. Kartais gali pasirodyti, kad jeigu prieš mane važiuojantis išsuka posūkį didesniu greičiu, tai išsuksiu ir aš. Jokiu būdu! Tai susideda iš daugelio dalykų kuriuos išmoksit važiuodami ilgiau ir ilgiau.

2. Nusukit ar užklijuokit veidrodėlius, nesidairykit, nesitraukit iš kelio. Lenkimas yra lenkiančio motociklininko reikalas, jūsų reikalas važiuoti savu tempu ir mėgautis važiavimu. Jokiu būdu nesitraukite jeigu girdite ar matote, kad atvažiuoja greitesnis motociklas, jis jau bus numatęs jūsų lenkimą išvažiuojant iš trajektorijos, jis tikėsis, kad jūs jo nematysit ir važiuosit savo linija.

3. Nelenkit jeigu nesate tikras, kad pavyks. Lenkimai suteikia daugiausiai streso (vėliau daugiausiai malonumo) nes tenka išvažiuoti iš “teisingos” trajektorijos, vėliau stabdyti. Pirmus kartus rekomenduojama lenkti tiesiose atkarpose, jeigu nesate užtikrinti ar esate pakankamai greiti aplenkti priekyje esantį motociklą, bet jis jums trukdo įvažiuoti geresnį laiką, išsukite iš trasos ten, kur į ją įvažiavote ir po kelių sekundžių įvažiuokite vėl, jūsų kolega jau bus nuvažiavęs toli toli ir netrukdys jums toliau “sukti gerą laiką”.

4. Klausykit instruktorių ir ilgiau važiuojančių kolegų patarimų. Moto bendruomenė yra labai draugiška ir visada dalinasi patirtimi su kolegomis, nebijokite paklausti jus dominančių klausimų organizatoriaus ar labiau patyrusio motociklininko.
Jeigu radot naudongos informacijos, pasidalinkit ja su draugais, kuo mūsų daugiau, tuo smagiau ;)
Susitiksime trasoje!

Kontrauskas #32-2.jpg


Pravažiavau, užsikabinau, kas toliau?

Nemažai baikerių savo motociklisto karjerą pradeda sukdami ratukus pirmyn atgal gatvėmis ir užmiesčio keliais, daugumai būna visiškai nesvarbu kur važiuoti, svarbu važiuoti. Pamenu save, kai pradėjau važinėti, kai sėsdavau ant savo Hondos ir lėkdavau kur akys mato, susipažinau su aplinkinėmis vietovėmis, atradau daug smagių keliukų, daug gražių vietų. Sužinojęs apie galimybę pasivažinėti uždarose trasose atvažiavau į Aukštadvario kartodromą.. ir kas toliau? Ir viskas - užsikabinau!

Žiedas gali būti kaip narkotikas, kartą pabandžius galit “užkibti” ilgam. Natūralu, kad ne visi turit tam pritaikytus motociklus. Pirkdami pirmą motociklą tikrai nežinojot, kur su juo važiuosit, ką norėsit iš jo gauti, ar norėsit ramiai keliauti po šalį, ar lakstyti asfaltuotais keliais, ar po miškus.

Dauguma motociklininkų pirmiausia nusiperka motociklą ir tik po to supranta kur ir kaip jiems patinka važinėti. Kaip taisyklė, pirmas motociklas dažniausiai būna klasikinis, streetbike, bet tai ne kliūtis išbandyti ir žiedines trasas. Greičiausiai pasiekiama nesportinės moto technikos riba yra žemi pakojai, guldant motociklą pakojai pradeda braukti asfaltu ir greičiau važiuoti tampa sunku.

Kas nutinka daugeliui nesportinių motociklų vairuotojų kuriuos “užkabina” žiedas? Jie perka Sportbike.

Iš savo patirties galiu rekomenduoti pradėti su mažesnės kubatūros motociklu. Greičiausi lenktynininkai pradeda nuo pačių mažiausių kubatūrų, bet mes jau turbūt nesiruošiam būti pasaulinio čempionai ir mums jau per vėlu, pasiekti MotoGP lygį, taigi pradedam nuo 600cc. Šios klasės motociklai yra lengvesni, lengviau valdomi, mažiau “aštrūs”, juos tiesiog paprasčiau vairuoti, taip pat jie yra pigesni. Į Kačerginės Nemuno žiedą aš pirmą kartą atvažiavau su 1000cc klasės motociklu, pripažinsiu lengva buvo tik atsukti tiesiojoj. Pravažiavęs 3-4 trackday nusipirkau GSXR600 ir jau patį pirmą trackday Kačerginės Nemuno žiede su juo važiavau 8-iomis sekundėmis greičiau nei su 1000cc.

Kodėl 600cc? Kodėl 1000cc? Labai dažnai matau naujokus atvažiuojančius su apynaujais BMW, blizgančiais Ducati, kitais galingais motociklais ir visiškai nepavažiuojančius lyginant su kitais naujokais atvažiavusiais su streetbike arba silpnesniais motociklais. Jeigu tikslas yra gerai praleisti laiką ir su niekuo nesivaržyti, tiesiog pasivažinėti, kodėl gi ne, važiuokit su kuo jums patinka, bet jeigu tikslas pradėti sportuoti, manau vertėtų pagalvoti šiek tiek racionaliau.

Vienas iš daugiausiai lemiančių veiksnių motosporte yra treniruočių kiekis. Technika lemia labai mažai, svarbiausia ji turi būti tvarkinga ir prižiūrėta, o arklių skaičius pradedančiajam yra visiškai nesvarbus, dažnu atveju geriau turėti mažiau arklių nei daugiau. Investuokit savo laiką ir pinigus į treniruotes ir geras padangas, pasieksit žymiai daugiau nei nusipirkę naują BMW ar kitą “litrą”.

Man yra tekę matyti ne vieną naujoką vos pabuvusį keliuose trackday su savo pirmuoju motociklu ir iškart perkantį “žiedui ruoštą” galingą motociklą ir galvojantį, kad dabar tai lėks! 1000cc klasės žiediniu motociklu važiuoti trasoje reikia pribręsti, reikia atrasti savo važiavimo stilių. Mano galva, pati didžiausia klaida yra pirkti 1000cc motociklą, kai tiesiog norite būti greitesni - tas tikrai nepadės. Rato įveikimo laikai tarp 1000 ir 600cc klasės motociklų skiriasi tik jau pakankamai aukštame lygyje, pradedantiems ar vidutiniams vairuotojams “litras” nesuteikia jokio pranašumo, tik didina važiavimo kaštus.

Dar vienas šiandien aktualus argumentas lyginant skirtingų klasių motociklus yra technologijos. Beveik visi šiuolaikiniai 1000 klasės motociklai turi begalę pagalbinių elektronikos asistentų padedančių važiuoti greičiau. 600cc motociklai yra paprasti, tik keletas pačių naujausių modelių turi antipraslydimą ar ABS. Mano nuomone, primiausia reikia pramokti važiuoti be elektronikos pagalbos, bet čia jau jūsų pasirinkimas. Ar elektronika jums padės važiuoti greičiau? Galbūt kažkiek, bet ar padės vairuoti geriau - nemanau.

O gal 750cc? Nežinau, nesu važiavęs su 750cc motociklu, bet kai tokį išbandysiu, būtinai pasidalinsiu įspūdžiais :) Žmonės kalba, kad 750 traukia kaip litras, o valdosi kaip 600.. atrodo ganėtinai įdomu!

Ką daryti jeigu jau pradėjot važiuoti žiede ir turit 1000cc sportinį motociklą? Parduoti ir pirkti 600cc? Tikrai ne, Lietuvoje turime daugybę sportininkų pradėjusių važiuoti ir po šiai dienai važiuojančių su galingiausias motociklais ir jiems sekasi labai gerai. Šis tekstas daugiau skirtas tiems, kurie pradėjo važiuoti trasoje su nesportiniu motociklu ir kitą sezoną dairysis išsvajotojo žiedinio motociklo.

Rašydamas noriu pasakyti, kad nebūsit greitesni su galingesniu motociklu, nesivaikykit arklio galių, geriau daugiau investuokit į laiką trasoje, o ne į brangią techniką.
Jeigu radote naudingos informacijos, dalinkitės, nesivaržykit ;)

Susitiksime trasoje!


Grįžti į “Pradedančiųjų klausimai”

Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra