Motociklininkų šalmų standartai

Klausimai ir atsakymai pradedantiesiems. A, A2 kategorijų klausimai, egzamino klausimai ir t.t.
Vartotojo avataras
Tinkladraskis
Site Admin
Pranešimai: 2606
Užsiregistravo: 2015-10-21 20:21
Karma: 1151

Motociklininkų šalmų standartai

Standartinė Tinkladraskis » 2016-02-04 22:34

Motociklininkų šalmų saugumo standartai


Yra daugiau nei trys standartai, bet šiuos sutinkame dažniausiai: DOT, ECE 22.05 and Snell.

Vienas standartas nėra pranašesnis už kitą. Mūsų tikslas yra parodyti standartų panašumus ir skirtumus ir kur šie standartai panaudojami. Šie motociklų šalmų saugumo standartai neprieštarauja vienas kitam. Kai kurie šalmai yra sertifikuoti net keliais standartais.

Paaiškiname kiekvieną moto šalmų standartą atskirai:

DOT šalmų stadartas

Sutrumpinimas reiškia “Department of Transportation ” (Transporto departamentas arba Susisiekimo departamentas, JAV), o pats standartas yra FMVSS 218, the Federal Motor Vehicle Safety Standard #218, Motorcycle Helmets (Federalinis motorinių transport priemonių saugumo standartas #218, Motociklų šalmai) ir taikomas visiems šalmams, kurie parduodami JAV ir yra skirti naudoti viešajame eisme.
Žinoma yra gera mintis šalmą naudoti ir bekelėje ar uždarose varžybose.

Įstaiga, kuri įgyvendina DOT sertifikavimo reikalavimus yra National Highway Safety Administration (NHTSA , Nacionalinė Greitkelių Saugumo Administracija). Ji pati netikrina šalmų. Pats šalmų gamintojas turi atlikti testus ir savo šalmų modelius sertifikuoti pagal standartą ir pažymėti “DOT” emblemą, kuri nurodo, kad šalmas atitinka FMVSS 218.

NHTSA užtikrina standarto laikymąsi atsitiktine tvarka pirkdama produkto pavyzdžius ir siųsdama juos patikrini į nepriklausomas laboratorijas, kad jos patikrintų atitikimą standartui. Baudos gamintojams, kurie parduoda standarto neatitinkančius produktus, gali pasiekti iki $5000 už vieną šalmą.

FMVSS 218 nustato standartus trijose šalmo veikimo srityse: smūgio poveikio slopinimas, bazinis energijos sugėrimas ir sulaikymo sistemos efektyvumas. Taip pat yra nustatyti naujų produktų ženklinimo reikalavimai.

Standartas taip pat reikalauja, kad periferinio matymo laukas turi būti ne mažesnis nei 105° nuo šalmo vidurio. Išsikišimai nuo šalmo paviršiaus neturi viršyti 5 mm.

Smūgio poveikio testas matuoja galvos formos greičiui šalmo viduje, kai šalmas yra metamas nuo nustatyto aukščio ant sferinio ir lygaus paviršių. Standartas leidžia 400 G maksimalią akceleracijos energiją (G reikia “gravitacijos konstantą” arba įsibėgėjimo vertę metrais per sekundę x sekundės).



Prasiskverbimo testo metu iš nustatyto aukšto ant šelmo metamas smaigalys. Smaigalys neturi prasiskverbti taip giliai, kad pasiektų galvą.

Sulaikymo sistema testuojama tikrinant šalmo dirželius juos įtempiant skirtingomis apkrovomis. Šiam testui naudojamos progresyvinės apkrovos; pirmoji apkrova 22,7 kg naudojama 30 sekundžių, tuomet ji padidinama iki 136 kg ir tęsiama 120 sekundžių matuojant kiek išsitempia dirželis ar iškreipia sujungimo vietą matuojant nuo šalmo krašto.

Keletas naujų standarto papildymų įsigaliojo nuo 2013 metų, tačiau jie nėra žymūs ir pirkėjas to nepastebės.

Siekiant labiau apsisaugoti nuo reikalavimo neatitinkančių šalmų žymėjimo, DOT etiketėje šalmo gale dabar privalo turėti tokią pateikiamą informaciją nustatyta tvarka nuo viršaus žemyn:

dot.jpg
DOT ženklas


  • Modelio numeris arba pavadinimas
  • DOT ženklas po gamintojo pavadinimu
  • FMVSS 218 po DOT sutrumpinimu
  • Žodis “Certified” (sertifikuotas) po FMVSS 218

ECE 22.05 šalmų standartas

ECE reiškia “Economic Commission for Europe” (liet. Jungtinių Tautų Europos Ekonomnė Komisija) ji yra viena iš penkių Jungtinių Tautų regioninių komisijų, siekiančių koordinuoti jai priklausančių valstybių bendradarbiavimą ekonomikoje, energetikoje, aplinkos apsaugoje, technologijų vystyme ir kitose srityse. Dalis 22.05 nukreipia į specifinį reglamentą, kuriame yra nurodyti testavimo standartai.

ECE standartas, kurį pripažįsta 56 šalys, yra panašus į DOT standartą keliais aspektais, pvz.: kaip ir DOT standarte periferinio matymo kampas nuo šalmo vidurio turi būti bent 105°. Taip pat testavimo ir žymėjimo sąlygos yra panašios į DOT.

Smūgio sugėrimo testavimas atliekamas labai panašiu principu, kaip ir DOT standartas, kai šalmas su galvos formos įdaru metamas iš fiksuoto aukščio ant plieninio priekalo ir “galva” matuoja perduodamą energiją. Maksimali pagreičio energija “galvai” šalmo viduje yra 275 G. Taip pat smūgio sugėrimo ir sukamosios jėgos testuojamos tuose taškuose, kur yra išsikišimai nuo šalmo paviršiaus.

Sulaikymo sistema testuojama laisvo kritimo testu, kai 10kg masės svarmuo metamas iš 0,75 m aukščio. Kitame gale jis būna pritvirtintas prie užsegto dirželio. Prikabinimo taškas gali deformuotis ar išsitempti ne daugiau nei 35 mm.

Dirželio sagtis tikrinima ar neišslysta esant apkrovai, taip pat tikrinamos dirželio medžiagos abrazyvinis atsparumas bei kokią tempimo jėgą atlaiko dirželis (minimalus reikalavimas 3kN). Testais tikrinamas, kaip lengvai atsegama sagtis bei greito atsegimo sagčių ilgaamžiškumas.



Yra sritys, kur DOT ir ECE standartais skiriasi, pvz. šalmo paviršiui tikrinimas trinities atsparumas, bet šiame teste stadartas reikalauja, kad šalmo paviršiaus sluoksnis arba nusitrina arba leidžia šalmui slysti per testinį paviršių. Tikslas yra sumažinti sukamąsias jėgas, kurias šalmas perduotų nešiotojo galvai arba kaklui. Dalelės, nusitrinančios nuo šalmo, turi būti ne didesnės nei 2 mm.

Kitas testas įvertina šalmo standumą kai po truputį didinama apkrova iki 630 Niutonų ir matuojama šalmo paviršiaus deformacija.
Papildomai ECE 22.05 įtraukti ir šalmo stikliuko, jeigu jis yra sudėtinė šalmo dalis, funkcionalumo testavimai. DOT standartai stikliukams ir kitoms akių apsaugos priemonėms yra nurodyti VESC 8 (Vehicle Equipment Safety Commission) reglamente. ECE standarte nėra atsparumo prasiskverbimui testo.

ECE standarte yra nurodyti reikalavimai šviesą atspindinčioms medžiagoms, kurie galioja kai kuriose valstybėse narėse.

Kitaip nei DOT sistemoje, kur nereikalaujamas trečiosios šalies testavimas prieš pradedant prekybą, ECE sistema reikalauja prieš pradedant gamybą pateikti pavyzdžius (iki 50 šalmų/stikliukų) nurodytai valstybinei laboratorijai, kuri vadovaujasi ECE standartais ir vykdo atitinkamus kokybės patikrinimus. Produktai testuojami ir jau vykstant gamybai.

ECE standartas nurodo, kokiai šalmo konfiguracijai galioja leidimas. Tam naudojami kodai:

ece standartas.jpg
ECE ženklas


  • “J” jeigu šalmas neturi apatinės veido dalies apsaugos,
  • “P” jeigu šalmas turi apsauginę apatinės veido dalies dalį
  • “NP” jeigu šalmas turi ne apsauginį apatinės veido dalies uždengimą
  • (užrarašai: ECE 22.05J, ECE 22.05P arba ECE 22.05NP).

Snell (Snell Memorial Foundation M2010) šalmų standartas

Snell Memorial Foundation (liet. Snell Atminimo Fondas) yra privati, nepelno siekianti organizacija, įkurta 1957 ir siekiant gerinti šalmų saugumą.
Snell laikosi griežtesnių nei valstybinių standartų ir yra pasiruošusęs padėti gamintojams kuriant šalmus vykdydamas prototipų testavimą.
Kai produkto kūrimo procesas būna baigtas, gamintojai, kurie siekia gauti sertifikatą, pateikia produktų pavyzdžius Snell testavimui pagal standartizuotus fondo testus. Jeigu šalmas atlaiko visus testus, jis gauną standarto M2010 sertifikatą ir gali būti ženklinamas kaip “Snell certified” šalmas.

Jeigu šalmo modelis yra sertifikuojamas, jis negali būti koreguojamas gamybos proceso metu. Fondas atsitiktine tvarka testuoja į rinką išleistus produktus, kad būtų užtikrintas nuolatinis produkto atitikimas stadartui. Atsitiktine tvarke tikrinamuose produktuose stsiradę trūkumai gali sąlygoti šalmo sertifikato atšaukimą.
Snell sertifikavimas yra savanoriškas ir nėra reikalaujamas valstybinių ir tarptautinių valdžios atstovų, bet gali būti reikalaujamas kai kurių varžybas organizuojančių organizacijų.

Snell fondo testai vertina kiekvieno šalmo modelį keturiose srityse. Kaip ir kitose dviejose sistemose reikalaujamas 105° apžvalgos kampas nuo šalmo vidurio periferiniam matymui.
Smūgio sugėrimo testavimas daromas panašiu būdu kaip ECE ir DOT, naudojant laisvo kritimo testą su “galva” šalmo viduje, kuri matuoja šalmo galvai perduodamą smūgio energiją atsitrentus į fiksuotą paviršių.
Penkių formų priekalai naudojami testavimui. Leidžiama maksimalaus pagreičio energija yra 300 G, kai testuojama ant kitų paviršių ji būna šiek tiek mažesnė.
Skiriasi aukštis, iš kurio metamas šalmas. Standarte nurodomas, greitis, kuris turi būti pasiektas ir jis kinta nuo 5m/s iki 8m/s.

Šalmo kevalo apsauga nuo prasiskverbimo tikrinama numetant 3 kg svorio smaigalį ant šalmo iš 3 m aukščio. Šalmas neįveikia testo jeigu smaigalįs prasiskverbia iki “galvos”.

RigShellPenetration.JPG
Prasiskverbimo testas
RigShellPenetration.JPG (37.96 KiB) Peržiūrėta 4296 kartus


Pilnai veidą dengiantiems šalmams testuojamas žandikaulio apsauga stiprumas. Šalmas įtvirinamas taip, kad žandikaulio apsauga būtų nukreipta į viršų. Tuomet numetamas 5 kg svoris tiesiai per žadikaulio vidurį ir matuojamas apsaugos išsilenkimas. Jeigu išsilenkimas viršyje 60 mm arba lūžta, tai gali iššaukti žandikaulio sužeidimus ir testas neužskaitomas.
Šalmo laikymasis savo vietoje arba “išslydimas iš savo vietos” testuojamas prikabinant trosu 4 kg svorį prie apatinės šalmo galo dalies. Šalme tvarkingai užfiksuojama “galvos forma” ir šalmas pakreipiamas žemyn 135° kampu. Kai paleidžiamas svoris, jis bando išsukti šalmą iš savo teisingos pozicijos ant galvos. Po to šalmas apsukamas 180° kampu ir svoris prikabinamas prie šalmo priekio ir testas pakartojamas. Testas neužskaitomas, jei šalmas išslysta iš savo vietos ant galvos.

žandikaulio.JPG
Žandikaulio apsaugos testas
žandikaulio.JPG (45.71 KiB) Peržiūrėta 4295 kartus


Sulaikymo sistema testuojama iš pradžių vieną minutę tęsiant 23 kg apkrovą užsegtam dirželiui, tuomet paraleliai nuimant apkrovą ir paleidžiant laisvo kritimo testą su 38 kg masės svarmeniu. Dirželio ar sagties lūžimas arba išsitempimas virš 30 mm reiškia neišlaikytą testą.
Šalmo stikliukams testuojamas atsparumas prasiskverbimui. Pneumatiniu ginklu naudojant nusmailintus švininius šratus šaunama į tris taškus aplink stikliuko centrą. Šūvio greitis apie 500 km/h. Jeigu šratai pramuša stikliuką arba lenktyniniams šalmams stikliuko vidinė dalis išsigaubia daugiau nei 2,5 mm testas yra neišlaikytas.

Atsparumas ugniai irgi tikrinamas pagal Snell standartus, bet tik specifiniams lenktynių šalmams.
Snell ženklinimas nurodo, kokio tipo naudojimui yra šalmas sertifikuotas. Tam naudojami šie raidžių kodai:

snell.jpg
Snell ženklas
snell.jpg (24.71 KiB) Peržiūrėta 4300 kartų


  • M=motociklas
  • SA=specialios paskirties
  • SAH=specialios paskirties, priekinė galvos sulaikymo sistema
  • K=kartingai
  • CMR= vaikų moto sportui apribotas (leidžiamas sumažintas periferinio matymo kampas)
  • CMS= vaikų moto sportui standartiškai

Informacijos šaltinis:
https://ultimatemotorcycling.com/2013/0 ... -05-snell/


Grįžti į “Pradedančiųjų klausimai”

Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra