Uždarant pasakojimą....
Vakar vakare planas buvo praleisti daugiau laiko kempinge, tačiau ryte iškart pasidarė taip nuobodu, kad vis gi sutikome važiuoti į Stockholmo centrą ir čia praleisti kelias likusias valandas iki kelto. Su Mantu apibėgome dar nematytą miesto salų dalį, Saulius ir Giedrius pasirinko trumpą mikro kruizą miesto kanalais.
Susitikome sutartoje vietoje ir laiku, išvykome į keltą. Šį kartą viskas vyko pagal planą su vienu niuansu - visi važiavome tuščiais bakais, su mirksinčiomis 'low fuel' lemputėmis. Vis gi kuras čia kainuoja maždaug ketvirtadaliu brangau - nusprendėme pataupyti kelis euriukus
Žinant kelto tvarką ir planą - visas procedūras atlikome ženkliai greičiau nei pirmą kartą. Papietavome ir blaškėmės po laivo 'deckus'. Teisingu laiku užsukome į pagrindinę salę, kur vedėja pradėjo nuo padėkų jog pasirinkome būtent Tallink ir šį laivą, papasakojo apie vakaro 'pramoginę programą', kurios pagrindinė dalis buvo kiniečių-mongolų cirko pasirodymas.
Pirma dalis man nepasirodė labai įspūdinga, tačiau buvo įdomu pažiūrėti elastingus akrobatus, kurie įvairiais būdais bandė įrodyti jog nėra pavaldus visiems įprastiems fizikos dėsniams. Po pasirodymo, maždaug 21-ą valandą, buvo pažadėta antra grandiozine dalis, kuri prasidės 23-čią val.
Šitą laiko tarpą panaudojom saunos lankymui. Kadangi Saulius tokios veiklos atsisakė ir SPA patalpose nebuvo nei sielos, nusprendėme pabandyti 'public' versiją ir nesuklydome. Pakliuvome į žymiai platesnes patalpas, kur buvo ir patogiau, ir lengviau kvėpuoti. Taip pat saunų čia yra dvi. Viena - Turkiška, su žemesne temperatūra bet pastoviai automatiškai leidžiamais garais. Antra - rusišką (lygtais), su 80+ laipsnių temperatūra ir kaitinimu pilant vandeni ant karštų akmenų. Vietoje 35 eur už privačią mažą, kiekvienam asmeniui tai kainavo po 4,5 eurus. Manau, čia praleidome tikrai daugiau laiko, tačiau niekas nepriekaištavo, kaip atėjome, taip ir palikome SPA zoną vieninteliais šio vakaro klientais.
23 valandą, sausi ir laiminti grįžome į koncertų salę, kur prasidėjo žadėta renginio dalis. Pasirodymas, išties, pasidarė ženkliai įdomesnis ir ilgesnis, pvz:
Po renginio pabaigėme ir išgėrėme maisto likučius ir laivo super markete įsigytą alų sočiam ir ramiam miegui
Kitą rytą miegojau net iki 9 valandos, tai gavosi pats ilgiausias miegas visoje kelionėje. Vėl gi ganėtinai greitai susirinkome ir, tik atsidarius automobilių zonos durims - nubėgome prie savo transporto priemonių, pasiruošėme išsilaipinimui.
Mūsų 4 riterių kolonoje buvau paskutinis. Kai tik pradėjo atidarinėti vartus užvedžiau motociklą. Kai tik visi pajudėjo - įjungiau pavarą ir motociklas užgeso dėl paliktos kojelės. Antrą kartą jo užvesti nepavyko
, akumuliatoriaus krūvis, kažkokiais stebuklingais būdais, šiąnakt nukrito iki 11,5v. Po poros bandymų teko greitai stumti žirgą iš laivo ir iš uosto zonos - maždaug 400 metrų. Gerai kad tiesiai, be jokių kalniukų. Oj kokia gera rytine mankšta
Įdomus niuansas - telefonas taipogi niekaip negalėjo prisijungti prie Latvių mobilaus tinklo, ir žaidžiau su nustatymais, ir restartinau. Nieko. Todėl nepavyko susisiekti su kolegom. Vėliau, staiga, ryšys atsirado. Mistika.
Pagal susitarimą, tik išvažiavus iš kelto turėjome susitikti artimiausioje degalinėje - tą ir padarėme. Mantas padėjo dastumti motociklą paskutinius 50 metrų ir, pasirūpino labai naudingu prietaisu - "power bank - impulsinis starteris". Pajungus prie akumuliatoriaus jis iškart leido užvesti motociklą. Krovimo lygiai - normoje, po ilgo važiavimo praėjo vos 12 valandų, labai keista. Namuose šitas akumuliatorius man išsikraudavo per 1,5 savaites. Nejaugi atėjo toks staigus galas..?
Tuo tarpu Rygą aptraukė tankūs debesys, pastoviai lijo. Dėl to susitarėme važiuoti kaip kas nori, kaip kam patogiau. Saulius išvarė pirmas. Mantas, Giedrius ir aš sugalvojome išvažiuoti iš miesto kartu, vėliau - kaip kam patogiau.
Keliasdešimt kilometrų važiavome lėčiau. Po pusvalandžio - pagreitėjome, matomumas suprastėjo, visas dėmėsis susitelkė ties kelio priekyje. Vienu metu pažiūrėjau į veidrodėlį ir pamačiau, kad ten nesimato nei Giedriaus, nei Manto. Sulėtėjau manydamas kad jie tiesiog atsiliko dėl orų, kai nieko nesulaukiau - paskambinau Giedriui (oh kaip patogu turėti intercom'ą, nei už ką, tokiomis oro sąlygomis, nesutikčiau nuimti šalmo). Pasirodo, jog Mantas pametė pavarų perjungimo kojelę, šiuo metu kažkur jos ieško. Vienintelis atėjęs į galvą patarimas buvo ranka įjungti ketvirtą pavarą, stumti motociklą ir bandyti neužgesti atleidžiant sankabą. Vis gi ji yra pakankamai lanksti važiuoti ir mieste ir greitkelyje. Šioks toks drožimas, bet tikrai nieko ypatingo ar baisaus. Kadangi pats niekuo padėti negalėjau - pratęsiau kelionę namo.
Be sustojimų, pasiekiau Vilnių per 3 ar 3,5 valandas. Viskas per tankų lietų, vietom lenkimai vyko 'pagal prietaisus'. Vairuotojai buvo gan malonūs, traukėsi ir, dažniausiai, praleisdavo.
....reziumuojant svarbiausius kelionės aspektus:
Maisto kainos: valdyti kavinėse, be abejo, yra brangu. Tačiau pigaus karšto maisto čia netrūksta. Visada galima suvalgyti skanų ir paprastą "hotdogą". Tokio kaina yra beveik fiksuota - 2,5 euro. Šiek tiek atokiau yra daug greito maisto parduotuvių, kur galima įsigyti kaip 'standartinį kebabą', taip ir žymiai sveikesnę jo versiją su salotom ar kokia sriuba. Alkoholis yra labai brangus, alaus kainos prasideda nuo 7 eur. Anot mūsų Naftos Muziejaus gido, 80 procentų (ar daugiau) kainos sudaro akcizai ir mokesčiai).
Kainos parduotuvėse: taip, jos yra didesnės, bet ir čia galima surasti labai pigaus maisto. Pvz 250g keptų žemės riešutų kainuoja vos 1,3 eur. O labai sveikas džiovintų vaisių ir riešutų asortį 600g komplektas (kažkas tarp mūsų "karališkojo" ir "studentų" variantų) kainuoja vos 3-3,5 eur, kai Lietuvoje kaina prasideda nuo 5 (be akcijos - visi 7). Iš 'duonos' man labai patiko lietinių blynų komplektukai, 10 nedidelių ir šviežių vienetų pakuotė kainuoja nuo 40 iki 60 eurocentų. Galima rasti košių, makaronų, įvairių padažų ir sąlyginai nebrangių sūrių. Pilnam racionui, aišku, to neužteks, bet pigiai prasimaitinti savaitę ar dvi problemų tikrai nėra. Kuo maistas sveikesnis, tuo jis pigesnis, todėl Cocacola čia kainuoja brangiau nei sulčių pakelis (dėl tų pačių importo akcizų).
Keliai: viskas labai panašu į Lenkiją, tik, aišku, labiau vingiuoti. Šiek tiek prastesnė danga, bet tokie pat siauri. Eismas vyksta labai sąžiningai, kaip liepia ženklai. Tačiau niekas nepyksta jeigu kažkas kažkur skuba, leidžia save aplenkti. Atsižvelgiant į vietinių motociklininkų veiksmus - jiems yra daug kas atleidžiama. Iš patogių niuansų - dažniausiai galima lenkti tuneliuose ir ant tiltų.
Infrastruktūra (keliautojams): Prie kelių yra labai daug patogiai įrengtų poilsiaviečių. Čia rasite ne tik staliukus-suoliukus, bet pilnai įrengtus tualetus su karštu vandeniu, šviežiu popieriumi. Viskas idealiam stovyje. Keliai dažniausiai yra mokami naudojant radijo prietaisą (GoPass?), pravažiuojant vienoje ar kitoje vietoje, iš vairuotojo yra nuskaitoma nedidelė suma už pravažiavimą rajono keliais, dažniausiai tai yra porą eurų. Motociklams to nereikia, nuo mokesčių jie yra atleidžiami. Keltai taipogi ir dažni ir sąlyginai pigūs, kainuoja nuo 6 iki 15 eurų (motociklas + vairuotojas).
Saugumas (mano asmeninė nuomonė ir kelionės praktika): taipogi Lenkijos lygis - atokesnėse turistinėse vietose ant motociklo galima palikti ne tik šalmą, bet ir piniginę. Niekas nieko nelies. Miestuose (ypač prie parduotuvių) geriau palikti sargybą, vis gi motociklai sulaukia dėmesio, yra nemažai įtartinai atrodančių paauglių. Motociklą galima drąsiai palikti gatvėje nakčiai, svarbu sąžiningai priparkavus geroje vietoje, kad jis niekam netrukdytu.
Patarimai/išvados vykstant į Norvegiją/Švediją: Dėl neįprastų orų, labai rekomenduočiau 'kišti' į kelionę buferinių poilsinių dienų. Tai yra, kad važiavimą, arba kažkokią veiklą, galima būtu perkelti 'kitai dienai'. Jeigu vieną dieną lijo - antra, tikriausiai, bus sausa ir saulėta. Vietomis pasikeitimai greitėja iki diena/naktis arba 50km atstumų lygio - ryte kaitiną saulė, vakare arba pavažiavus - jau vos vos 8 šilumos, šlapia ir vėjuota. Nepatingėkite paimti gerą (ir) laisvalaikio lietaus aprangą. Pradėti savo 'kelionių knygą' nuo Skandinavijos tikrai neverta, vietomis garantuotai teks daryti greitus ir sprendimus, vadovautis aplinka ir numatyti įvykius bent porą valandų į priekį, keisti planus. Ypatingai dėl jau minėtų nepastovių orų. Naujokams tai bus labai sudėtinga, galima lengvai apsirgti ir tuo sugadinti visas atostogas. Gyvūnai čia jaučiasi labai saugiai, tai yra ir pliusas ir minusas: jie nešoka į kelią - sėdi ramiai šalia ir tiek, dėl dažno šėrimo iš automobilių ir aplinkinių meilės, signalas jiems reiškia "maistas!", tad jo nenaudokite. Kitaip, jus apsuks kokių nors elnių būrys ir, nieko negavę, pasipiktinti gali ne tik morališkai. Beveik visur yra geras interneto ryšys, todėl kažkokių sunkumų su navigacija, informacijos paieška iškilti tikrai neturėtu. Problema su ryšiu yra tik aukščiausiose kelių vietose ir tuneliuose.
Nors kelionė gavosi ganėtinai reikli kaip fiziškai, taip ir morališkai, man ji labai patiko. Nuo plano nukrypome vos vienu-kitu sustojimu. Iš kitos pusės, keliai ir jų vaizdai nesiekia Austrijos/Italijos/Šveicarijos Alpių kokybės ar vaizdingumo lygio. Dar iš kitos pusės - ten nėra nei keltų, nei, bendrai, kažkokių panašių vandens telkinių ir tiek tiltų, keltų, tunelių.
Trumpai tariant, Norvegija vienija labai platų patirčių ir veiklų ratą: nori vaizdingo kelio - prašom, nori išbandyti kitas transporto priemones (laivai/traukiniai/lėktuvai) - prašom, nori laukinės gyvūnijos ir neliestos gamtos - ji visur, nori kultūros ir įdomios istorijos - prašom, nori bet kokio fizinio krūvio ir/ar orų įvairovės - oj, prašom kiek nori. Tačiau kiekvienas toks elementas gali būti rastas kitur, ir dažnai - analogiško arba aukštesnio lygio. Tad, čia yra tokia dilema, ar keliautojui norisi patirti viską vienu metu ir siauru laiko tarpu, arba jis norėtu kažko konkretaus bet daug ir geriau. Jeigu pasirinkimas pirmas - Norvegija yra puiki kelionės kryptis. Jeigu pasirinkimas antras - Europoje yra labai daug panašių vietų, kur specifinę veiklą pavyks padaryti ir geriau, ir pigiau, ir arčiau.
Žodžiu, kažkaip taip
Pasistengsiu paskubėti ir įkelti visas nuotraukas.